Skip to the content

Nuttige tips voor spelers en ouders over blessurepreventie

  • Wees voorzichtig met een zware belasting van het lichaam als de speler zich in een groeispurt bevindt.
  • Let op een goede lichaamshouding. Veel blessures gaan hand in hand met een foutieve rug- en lichaamshouding.

Persoonlijke hygiëne

Het spreekt voor zich dat elke voetballer zijn lichaam goed moet verzorgen. De persoonlijke verzorging omvat verschillende aspecten. We belichten er enkele die voor iedereen van toepassing kunnen zijn.

  • Een douche nemen na de training of wedstrijd is binnen Sporting Kampenhout verplicht want:
    • Bezwete kledij vormt een ideale voedingsbodem voor allerlei schadelijke micro-organismen. Het verversen van bezwete kledij is absoluut noodzakelijk.
    • Het opdrogen van zweet zorg voor het ontstaan van schadelijke bacteriën. Deze bacteriën kunnen infecties en bijbehorende blessures veroorzaken.

  • Bij het voetballen kan je gemakkelijk kleine huidverwondingen oplopen. Daarom moet je elke verwonding, hoe klein ook, onmiddellijk verzorgen. Een goede huidverzorging is beslist geen luxe en verkleint bovendien de kans op infecties.

  • Slecht verzorgde tanden vormen een ideale voedingsbodem voor bacteriën. Deze microben of hun afscheidingsproducten kunnen van hieruit in het bloed terechtkomen, wat aanleiding kan geven tot verhoogd risico op letsels van spieren en pezen. Raar maar waar, … een goede tandhygiëne en regelmatige controle bij de tandarts is dus broodnodig.

  • Een evenwichtige voeding hoort bij een sportieve leefwijze. Een juiste keuze van voedingsproducten, de hoeveelheid en het juiste tijdstip kunnen een belangrijke invloed hebben op het prestatievermogen.
    • Eet voldoende zodat je geen hongergevoel hebt, maar ook niet te veel om geen misselijk gevoel te hebben.
    • Neem voor een training of wedstrijd altijd een maaltijd die licht verteerbaar is en voldoende koolhydraten bevat
    • Wees zuinig met zout
    • Eet ruim voor de wedstrijd of een training, een volle maag beïnvloedt de inspanning negatief
    • Drink voldoende, inspanningen vragen een grotere vochtbehoefte dan de aanbevolen 1.5l die we in normale omstandigheden zouden moeten drinken.

  • Het hoeft uiteraard geen verdere uitleg dat roken onder welke vorm dan ook een nadelige invloed heeft op het leveren van sportprestaties, zeker wat betreft uithoudingsporten. Merkbare negatieve effecten zijn onder andere:
    • Kortademigheid
    • Prikkeling van de luchtwegen
    • Versnelling van de hartslag
    Bij Sporting Kampenhout is het dan ook verboden te roken in en rond de sportaccommodatie en kleedkamers.

  • Alcohol heeft net zoals bij roken heel wat negatieve effecten.
    • Het heeft een vocht afdrijvend en uitdrogend effect, wat de vochtbalans bij en na het sporten zeker niet ten goede komt.
    • Na het sporten vertraagt alcohol het herstelproces doordat het langer duurt vooraleer de vochtbalans weer op peil is.
    • Het vermindert het waarnemingsproces en de reactiesnelheid maar ook het coördinatievermogen neemt af. Bijkomend probleem is dat de sporter vaak het gevoel heeft van zich sterker te voelen en meer te durven.
    • Het is duidelijk dat alcoholgebruik voor en tijdens het sporten het risico op blessures aanzienlijk verhoogt en ten sterkste moet worden afgeraden. Voor de jeugdspelers is het nuttigen van alcohol dan ook verboden.
    • Soms kan een uitzondering gemaakt worden omwille van een speciale gelegenheid (Bv iemand is jarig en wil zijn ploeggenoten trakteren en brengt een bak bier mee.). Maar om hiervoor een afwijking te bekomen, dient telkens een aanvraag ingediend te worden bij de clubverantwoordelijken.  Er mag zeker geen sprake zijn van een wekelijkse gewoonte en de toelating wordt alleen verleend voor jeugdspelers vanaf 16 jaar.

Voetbaluitrusting

  • Voetbalschoenen:

    • Zorg voor een goede pasvorm. Zeker bij kinderen in groei is het belangrijk dat de schoenen voldoende groot zijn.

    • Koop geen schoenen met lange veters. Deze worden een aantal keren rond de schoen gewikkeld, maar hierdoor kan de bloedsomloop belemmerd worden waardoor de voettemperatuur gevoelig kan dalen.

    • Vernieuw regelmatig de veters.

    • Voor jeugdvoetballers jonger dan 16 jaar worden steeds vaste noppen aangeraden. Enkel in de oudste jeugdreeksen raden we aan schroefnoppen te gebruiken op zeer drassige velden.

    • Voetbalschoenen gaan langer mee als deze na elke training en wedstrijd worden schoongemaakt en eventueel worden ingevet.


  • Scheenbeschermers:

    • Zorg voor een goede pasvorm. De scheenbeschermers mogen mooi rond het been aansluiten en toch voldoende bescherming bieden.

    • Zorg ook voor een goede bescherming aan de enkels.

    • Zorg dat scheenbeschermers voldoende ventilatiegaatjes heeft.

    • Was de scheenbeschermers regelmatig. Dit om bacteriën en infecties tegen te gaan.

    • Gebruik nooit elastiek om scheenbeschermers in positie te houden. Deze sluit de bloedsomloop af. Gebruikt liever wat tape.

    • Draag tijdens de training steeds scheenbeschermers om kneuzingen en blessures te vermijden.


  • Voetbalkousen:

    • Zorg voor een goede pasvorm. Te grote of te kleine sokken kunnen blaren veroorzaken.

    • Kousen dienen regelmatig gewassen te worden om bacteriën en infecties te voorkomen.


  • Keepersuitrusting:

    • Een uitrusting met beschermende elleboog- en heupstukken.

    • Bij zware of natte velden wordt een korte broek aangeraden.

    • Zorg steeds voor keeperhandschoenen. Dit zorgt voor een betere grip, maar verschillende keeperhandschoenen bevatten ook vinger- en polsverstevigingen.

    • Het intapen van de vingergewrichten kan nuttig zijn om vingerblessures te vermijden. Enkel van toepassing in de oudere leeftijdscategorieën.
Onze partners
}